2013 lejárás 2. és 6. nap, Piri és Janó szemével

Katolikus ifjúsági zarándoklat

6. nap: Cikó – Ófalu – Mecseknádasd – Pécsvárad

Cikóról kimegyünk egy dombtetőre, és egy szép mezős gerincen megyünk keresztül. Itt az egyik domb tetejéről olyan szép kilátás nyílik, hogy innen érdemes indítani reggel. Reggeli indítás után lesétálunk a térképről, majd visszaérve rá, elérjük a nap első szakrális helyét, az Eszterpusztai templomromot. Onnan már csak egy köpés Ófalu, ami olyan mintha Ausztriából csöppent volna ide. A településből kiérve öt-hat kilométert aszfalton megyünk, egészen Mecseknádasdig, mert erre visz a szakrális jelzés. Felmegyünk a kilátóhoz, ahol megebédelünk, kiscsoportozásra is alkalmas. A kilátó mellett van egy várrom is, amihez autóval is föl lehet jönni. (Hidas felől a Mecseknádasdot jelző tábla után rögtön balra fordulva.) Jóllakottan továbbindulunk és végigmegyünk a településen, hogy elérhessük következő gyönyörű szakrális helyünket, az Árpád-kori templomot Mecseknádasd határán. Ha minden jól alakul, itt misézünk. Mise után a templomi (szakrális) temetőn keresztül elérjük a fehér jelzést, amin haladva átvágunk az erdőn, és az első méhkaptárnál ráfordulunk a régi 6-os útra. Azon megyünk egy ideig, vagyis megint kb. három km aszfaltra számíthattok. Majd rátérünk a kék keresztre, itt ki kellett kerülnünk egy sornyi méhkaptárt, de meghívott szakértőnk azt nyilatkozta, hogy ezt vándor méhészek tehették oda, augusztusban szinte biztos, hogy már nem lesznek ott. Ezen a jelzésen jó darabon megyünk, ez visz be minket Pécsváradra Zengővárkonyon keresztül. Első fele erdős-kanyargós út, utána a dombtetőről nyílt terepen jövünk le, a maradék szinte végig lakott területen megy. Ezen a szakaszon biztonsági okokból, köszönhetően a jelfestők „alapos” munkájának, tüzetesen átvizsgáltuk a környéket, bármilyen útvonalon eltalálunk Pécsváradra. A szállásról, ami a Művelődési Házban lesz, szűk negyed óra alatt megközelíthető a vár. Parkoló a Művháznál és a várnál is van (a várnál lévő betelhet, mert ott parkolnak a szálloda vendégei is).

Összesen körülbelül nyolc óra gyaloglás (négy Mecseknádasdig), ha nem esik az eső szandállal, rövidnadrággal is teljesíthető. A sok aszfalt miatt a legjobb a sportcipő. Szerencsére egyik szakasz sem túl forgalmas. A terep közepesen nehéz: erősen dimbes-dombos. A táv körülbelül 28 kilométer.

2. nap: Császártöltés – Hajós – Dusnok

Császártöltést elhagyva átmegyünk a csatornán, és mellette haladva sáros-békás-csigás úton haladtunk egy órát. Amikor letértünk a csatorna mellől, be is értünk Hajósra. Itt a település közepén elértük a szakrális Érseki palotát. Onnan végig a szakrális jelzésen haladtunk. A településből kiérve egy rövid mocsaras-erdős szakasz következett, majd az erdő szélén térdig érő fűben gázoltunk tovább. Ez a szakasz minimum két km, az elöl haladóknak erősen ajánlott a bakancs és a hosszú nadrág.

2013 lejárás 2. és 6. nap, Piri és Janó szemével

Innen már könnyebb volt a haladás, kb tizenöt kilométert nyílt terepen tettünk meg, kicsit kanyargósan majd nyílegyenesen, a szántóföldek mellett. Árnyék nulla, leégés esélye magas. A hosszú egyenesről lekanyarodva egy tökéletes (nagyon szakrális) misehelyet találtunk. Egy icipici kápolna (Feketi kápolna?), ami gyakorlatilag egy oltárból áll és be van zárva, de mellette több tucat árnyékos pad van. Innen kevesebb, mind egy óra alatt bent voltunk Dusnokon. Toronyiránt megtaláltuk az iskolát, ami szinte közvetlenül a templom mellett van.

Összesen körülbelül öt óra alatt értünk a célhoz (de egyszer sem tévedtünk el, ez több emberrel valószínűleg több). Kiscsoportozni a kápolnánál vagy Dusnokon érdemes. Útközben nincs alkalmas ebédlőhely, Hajós túl korán van, a kápolna pedig túl későn, a kettő között nem jó (tarló/ültetvények/mocsár/árnyéktalanság). Érdemes lenne reggelinél szendvicseket csinálni és útközben enni. Csak az vegyen rövidnadrágot ezen a napon, aki mindenképp szét akarja szabdalni a lábát (lásd a mellékelt képet). Bakancs kötelezően ajánlott. Szintkülönbség gyakorlatilag nulla. A táv körülbelül 21 kilométer, a terep nem nehéz.